Det finns olika sätt som en fotbollsklubb kan nå bättre ekonomisk framgång på. Ett sätt är att nå ut till folk med hjälp av nyhetsbrev. På så vis blir det lättare att informera om vad som händer i klubben och vilka eventuella mål är. Med hjälp av automatiserade nyhetsbrev blir det dessutom lättare att skicka nyhetsbrev, vilket är en stor fördel för en upptagen fotbollsklubb som har annat för sig än att skriva och skicka mejl.
En fördel med nyhetsbrev, är att det är ett mer effektivt sätt att nå ut till folk jämfört med att lämna en lapp i brevlådan. Det mycket billigare och mer tidseffektivt, men framför allt är det enklare att skicka många nyhetsbrev på relativt kort tid om man gör det via mejl på ett automatiserat sätt. Om klubben har ont om pengar, kan man med fördel informera om insamlingar och liknande och det kan hjälpa klubben framåt.
Det är viktigt att tänka på att nyhetsbrev är en form av marknadsföring av klubben. Därför gäller det att utforma dem på ett sätt som är tilltalande på alla sätt och vis.
De bör framför allt vara estetiskt tilltalande med trevliga färger och typsnitt. Det kommer få folk att bli mer intresserade av dem.